Så vinterförvarar du ditt fordon på bästa sätt
Ett säkert vintertecken är när alla husbilar, motorcyklar, gamla cabrioleter och andra säsongsfordon försvinner från gatorna i väntan på varmare tider. Men innan du ställer undan ditt fordon är det bra att fylla på med produkter som hjälper fordonet att klara lång förvaring och gör det lätt att komma igång till nästa säsong. Här får du svar på fyra viktiga frågor inför förvaring.
Ska bränsletanken vara tom eller full?
Det viktigaste innan du ställer undan ett fordon för långtidsförvaring är att se till att bränsletanken är så full som möjligt. Oavsett om du förvarar den inne eller ute. Det är för du vill undvika kondens i tanken, vilket kan leda till vatten i drivmedlet som i sin tur kan leda till en del oönskade problem. Ju mindre luft och fria ytor desto bättre. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.
Det du främst vill undvika är att förvara fordonet med halvfull tank, då riskerar du både kondens och att drivmedlet kontamineras under förvaringen. I värsta fall blir drivmedlet oanvändbart och behöver tömmas ut, vilket förstås är onödigt både ekonomiskt och miljömässigt. I det fallet är det bättre att förvara fordonet med tom tank – bara du sköljer ur den innan den ska fyllas upp igen.
Vilket drivmedel ska jag välja?
Ska du förvara ditt fordon i max 6 månader behöver du inte fundera över vilket drivmedel du har i tanken – i princip alla håller för normallång vinterförvaring. Men vill du förvara fordonet längre än så behöver du välja något med längre hållbarhetstid, särskilt om du tankar diesel.
Alla dieselbränslen är säsongsvarierade med olika klimatklasser (alltså olika köldegenskaper) under året. Det kan vara bra att tänka på om du till exempel tankar fullt på sommaren och behöver använda fordonet vintertid, med sommardiesel i. Då finns stor risk för komplikationer. Vinterdiesel däremot kan användas året runt.
Bensinen varierar också under året; under vintern har den högre ångtryck och dunstar lättare. Det gör bränslet mer lättantändligt, vilket behövs under vintern, men i varmare väder kan det skapa problem med bland annat ånglås i äldre fordon. Därför sänks ångtrycket i bensinen på sommarhalvåret. Vill du se datumövergångar för den del i landet där du bor hittar du det i produktbladet från drivmedelsleverantören.
Behöver jag byta ut motoroljan?
Ja, du behöver byta ut motoroljan inför vinterförvaring. När du kör under sommaren bildas oönskade ämnen i oljan som du helst vill få bort innan du ställer undan fordonet. Använder du fordonet regelbundet däremot är det inga problem, ett normalt intervall för oljebyte idag är ca 1500 mil eller ett år (beroende på vad som inträffar först).
Vilken glykolblandning bör jag ha i kylarvätskan?
Inför vinterförvaring bör du också se till att frysskyddet, alltså blandningen glykol och vatten i kylarvätskan, är enligt blandningstabellen från tillverkaren. Hur mycket glykol som behövs beror förstås också på klimat – förvarar du fordonet frostfritt behövs mindre mängd, utomhus behövs större mängd (beroende på var i landet du bor).
Har du toppat upp kylsystemet med vatten under sommaren är frysskyddet utspätt. Det finns mätverktyg du kan använda för att kontrollera aktuellt frysskydd och fylla på rätt mängd glykol vid behov, eller så kan du byta ut kylarvätskan om du är osäker. Det enklaste är att se till att blandningen alltid är rätt – alltså att fylla på med korrekt blandning glykol och vatten vid varje påfyllning.
Bra att veta är dock att ren glykol inte är det bästa frysskyddet, det får du faktiskt med ca 50 % glykol och 50 % vatten. Det håller upp till -40 grader. Men du bör alltid kontrollera tillverkarens blandningstabell för att se till att du har korrekt frysskydd.