Allmänna Villkor – Qstar Kundklubb
Allmänt
Villkoren som anges i detta dokument (”Villkoren”) gäller för Qstar Kundklubb (”Kundklubben”) och gäller mellan dig som kund och Qstar Försäljning AB, org.nr 556349-2262 (”Qstar”, ”vi”, ”vår”, ”oss”).
På Qstars webbplats finns en kundportal (”Mina sidor”) där du kan logga in för att administrera och ta del av information om ditt medlemskap samt utnyttja de förmåner som ingår i ditt medlemskap.
Fysiska personer som fyllt 18 år samt juridiska personer kan vara medlemmar i Kundklubben. Fysiska personers medlemskap i Kundklubben är kopplat till personnummer, för att underlätta säker identifiering och en samlad kundbild hos Qstar.
Att vara med i Kundklubben innebär inte i sig att du får något Tank-, Smart- eller Företagskort (gemensamt ”Kundkort”) hos Qstar eller någon form av kredit. På www.qstar.se/kund kan läsa mer om de Kundkort, krediter och övriga tjänster som vi erbjuder (”Tjänsterna”) samt hur du ansöker om eller ansluter till dem.
Mina sidor
Inloggning på Mina sidor sker primärt med BankID, oavsett om du är privatkund eller företagskund. På Mina sidor kan du ge personer behörighet att företräda dig i förhållande till Qstar och komma åt din kundbild på Mina sidor. För detta gäller de särskilda villkor som anges när du ska tilldela sådana behörigheter.
Mina sidor tillhandahålls kostnadsfritt. Qstar garanterar inte att Mina sidor eller Tjänsterna alltid kommer att finnas tillgängliga eller vara avbrottsfria, eller att de är fria från fel eller brister eller i alla delar är fullständiga.
Qstar förbehåller sig rätten att när som helst utan ansvar eller ersättningsskyldighet uppdatera, uppgradera, ändra, tillfälligt eller permanent begränsa eller stänga ner Mina sidor och/eller Tjänsterna och/eller din åtkomst till dessa.
Digitala kvitton
Kundkort
På Mina sidor kan du administrera dina Kundkort och ta del av digitala kvitton för dina köp som skett med dina Kundkort. Du kan även ställa in så att digitala kvitton skickas via e-post eller distribueras på andra sätt.
Bankkort
Du har möjlighet att ansluta bankkort och kreditkort som accepteras på våra stationer (”Bankkort”) till vår tjänst ”Digitala Kvitton”, som innebär att du får digitala kvitton på dina köp hos Qstar som genomförs med det Bankkort som du anslutit till Digitala Kvitton. På Mina sidor kan du välja om du ska få dina kvitton på mejl eller om de endast ska vara tillgängliga på Mina sidor. Vi kan även komma att erbjuda andra sätt att ge dig tillgång till dina digitala kvitton.
Du får bara ansluta Bankkort som är utfärdade på dig eller som du har fått tillstånd att ansluta till Digitala Kvitton.
Tänk på att det är olika kortnummer som visas för oss beroende på om du använder ditt fysiska Bankkort eller betalar med Bankkortet genom en digital plånbok i t.ex. din mobiltelefon eller smartklocka. Det går dock bra att registrera både det fysiska kortet och den virtuella versionen av samma Bankkort som finns i din digitala plånbok. Vi förbehåller oss rätten att ta bort Bankkort för vilka giltighetstiden gått ut från Digitala Kvitton.
Även kunder med Kundkort och krediter har möjlighet att ansluta Bankkort till Digitala Kvitton. Du får inte ange stötande innehåll som kortreferens för Bankkort.
Säkerhetskopiering av kvitton m.m.
Du ansvarar själv för att spara ner och säkerhetskopiera dina kvitton. Qstar garanterar inte att dina kvitton kommer finnas tillgängliga på Mina sidor viss tid men kommer att radera kvitton som är äldre åtta år. Qstar kan när som helst upphöra att tillhandahålla Digitala Kvitton, men kommer sträva efter att meddela dig viss tid innan det sker. Du ansvarar för att du korrekt anger till vilka adresser eller tjänster som dina kvitton ska skickas.
Tävlingar
Vi kan från tid till annan anordna tävlingar för medlemmarna i Kundklubben. De specifika tävlingsvillkoren anges i samband med sådana tävlingar. Vi förbehåller oss dock alltid rätten att ändra tävlingsvillkoren samt att diskvalificera deltagare som försöker fuska eller annars agerar otillbörligt i samband med tävlingar.
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Ingen vinst eller premie kan bytas till kontanter eller andra produkter.
Förändring av förmåner och Kundklubben
Vi arbetar ständigt med att förbättra våra erbjudanden för att ge dig en så bra kundupplevelse som möjligt. Vi kan därför erbjuda ytterligare förmåner och funktioner inom ramen för Kundklubben, förändra nuvarande förmåner och funktioner eller helt upphöra med vissa förmåner eller funktioner. När sådana förändringar sker så kommer vi informera dig och uppdatera Villkoren. Vi förbehåller oss även rätten att avsluta Kundklubben eller att ersätta den med andra tjänster.
Överlåtelse av förmåner
De förmåner som följer med ditt medlemskap i Kundklubben är personliga och går inte att överlåta till annan. De har inte heller något kontantvärde och går inte att lösa in mot kontanter.
Skatter och förhållande till arbetsgivare
Om du inom ramen för Kundklubben får förmåner som har sin grund i din roll som anställd eller uppdragstagare, kan förmånen anses vara för privat bruk och vara skattepliktig. Du ansvarar för att lämna relevant information gällande sådana förmåner till din arbets-/uppdragsgivare och relevanta myndigheter. Du är även ansvarig att betala samtliga eventuella skatter som utgår för sådana förmåner.
Qstars erbjudanden och kampanjer
Som medlem i Kundklubben kan du komma att få erbjudanden från oss gällande våra produkter och tjänster. Dessa kan finnas tillgängliga på Mina sidor eller – om du inte tidigare har invänt mot detta – skickas som direktreklam till de kontaktuppgifter som du registrerat hos oss (t.ex. per post/mejl/SMS/app).
Vissa av våra erbjudanden till dig kan baseras på din köphistorik hos oss, om du anmält att du är intresserad av en viss typ av erbjudanden, geografisk information (s.k. profilering) och andra tillgängliga uppgifter, t.ex. uppgifter från fordonsregistret, för att kunna erbjuda dig individuellt anpassade förmåner, t.ex. avseende närliggande stationer. Du har alltid rätt att avregistrera dig från direktmarknadsföring och att invända mot profilering genom att kontakta oss.
Erbjudanden från våra samarbetspartners
På Mina sidor kan vi för dig som är medlem i Kundklubben samla erbjudanden och kampanjer från våra samarbetspartners. För dig som har samtyckt till det så kan även dessa erbjudanden skickas som direktreklam till de kontaktuppgifter som du registrerat hos oss (t.ex. per post/mejl/SMS/app). Vissa av våra erbjudanden till dig kan baseras på din köphistorik hos oss (s.k. profilering) för att kunna erbjuda dig individuellt anpassade förmåner. Du har alltid rätt att avregistrera dig från direktmarknadsföring och att invända mot profilering genom att kontakta oss.
Om du väljer att utnyttja våra samarbetspartners kampanjer och erbjudanden så kan vi komma att behöva lämna ut vissa personuppgifter om dig till vår samarbetspartner, t.ex. för att bekräfta att du är kund hos oss, samt behandla uppgifter om dig som vi får från samarbetspartner, t.ex. vilken kampanj eller vilket erbjudande som utnyttjas.
Qstar blir inte part i och har inget ansvar gällande eventuella avtal mellan dig och vår samarbetspartner.
Ansvar för identifieringsuppgifter
I olika sammanhang så kan du (eller personer som företräder dig, t.ex. juridiska personers firmatecknare eller personer som du givit behörighet att företräda dig) genomföra identifiering mot Qstar med olika identifieringsuppgifter, t.ex. genom Kundkort med kod, kundnummer och lösenord, BankID eller andra framtida identifieringsuppgifter (”Identifieringsuppgifter”). Oavsett vilka Identifieringsuppgifter som du använder så ansvarar du för att ingen annan får tillgång till dina Identifieringsuppgifter.
Du ansvarar för att dina Identifieringsuppgifter förvaras på ett betryggande sätt och de inte lämnas ut till tredje part. Om du misstänker att någon annan kan ha fått tillgång till dina Identifieringsuppgifter ska du snarast meddela detta till Qstars kundservice på tel. 011-28 00 00 eller skriftligen till Qstar Försäljning AB, Box 633, 601 14 Norrköping samt ändra dina Identifieringsuppgifter för att hindra obehörigt användande av dem. Såvida inte annat framgår av tvingande lag ansvarar du för alla transaktioner och andra rättshandlingar som verkställs med dina Identifieringsuppgifter. Juridiska personer ska även omedelbart underrätta Qstar om ändrad bolagsform, förändring av ägarstrukturen eller andra förändringar av väsentlig betydelse rörande kunden.
Om någon annan än du är behörig att använda Identifieringsuppgifter kopplade till dig som kund ska, vid bedömningen av om du ansvar, den andra personens handlande räknas som om du själv hade handlat. Motsvarande bestämmelser som ovan gäller för personer som företräder dig, t.ex. om du på Mina sidor gett dem behörighet att företräda dig.
Personuppgifter och cookies
Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och få fullständig information om vilka rättigheter du har i vår Integritetspolicy.
För information om cookies på vår webbplats och inställningar för vilka frivilliga cookies som du eventuellt accepterar, se knappen för cookie-inställningar som finns på vår webbplats. Om du i din webbläsares inställningar blockerar cookies som är nödvändiga för vår webbplats funktion så kan din tillgång till Mina sidor och övriga funktioner på vår webbplats att påverkas.
För juridiska personer som anger personuppgifter som kortrefenser för Bankkort gäller Qstars personuppgiftsbiträdesavtal, varvid kunden är personuppgiftsansvarig och Qstar personuppgiftsbiträde.
Andra villkor
För våra Tjänster gäller i förekommande fall särskilda villkor (”Tjänstevillkor”). Vid konflikt mellan Villkoren och Tjänstevillkoren så har Tjänstevillkoren företräde.
Om du ansöker om och beviljas Kundkort så gäller de villkor som finns på Allmänna villkor för Qstars/Pumps/Bilistens Kundkort.
Du åtar dig även att följa relevanta villkor som gäller för eventuella tredjepartsprodukter och tredjepartstjänster som används i anslutning till Kundklubben eller Tjänsterna, t.ex. villkoren som gäller för BankID när du identifierar dig mot oss.
Ansvarsbegränsning
Qstar friskriver sig från allt ansvar i anledning av Kundklubben och vår webbplats (inklusive Mina sidor), såvida inte annat följer av tvingande lag.
Qstar ansvar inte för innehållet på webbplatser som det länkas till från vår webbplats. Sådana länkar ska inte tolkas som vårt godkännande eller vår rekommendation av dessa länkade webbplatser. Vi ansvarar inte för någon förlust eller skada som kan uppstå till följd av din användning av dem. Vi rekommenderar att du tar del av användarvillkor och integritetspolicy från den som tillhandahåller sådana webbplatser.
Förändring av villkoren
Qstar har rätt att ändra dessa Villkor genom att meddela dig om ändringarna. Du godkänner de uppdaterade Villkoren genom att fortsätta att använda Mina sidor eller någon Tjänst efter att du fått del av de uppdaterade Villkoren. Dock anses du alltid ha godkänt de uppdaterade Villkoren om du inte sagt upp dina Tjänster inom 30 dagar från att du fått information om de uppdaterade Villkoren.
Avtalstid och uppsägning
Villkoren och medlemskapet gäller tills vidare och alltid så länge du har avtal om en Tjänst hos Qstar. När du inte har avtal om en Tjänst hos Qstar kan medlemskapet sägas upp med omedelbar verkan av både dig och Qstar. Om inte annat följer av tillämpliga Tjänstevillkor så kan Tjänster sägas upp med omedelbar verkan av både dig och Qstar. Qstar förbehåller sig vidare rätten att avsluta Tjänster eller del av Tjänster som du inte använt under en sammanhängande period om fem år.
Vi förbehåller oss rätten att avsluta eller begränsa ditt medlemskap, dina Tjänster och dina förmåner om vi misstänker (i) olagliga eller bedrägliga aktiviteter, (ii) manipulation av förmåner, (iii) överlåtelse eller köp förmåner eller erbjudande om detta, (iv) annat agerande i strid med Villkoren eller Tjänstevillkor, eller (v) att du i övrigt någon gång agerat otillbörligt mot Qstar.
Vid upphörande av medlemskapet så upphör din tillgång till förmånerna som ingår i Kundklubben, t.ex. Digitala Kvitton. Det gäller även eventuella intjänade förmåner. Avseende Digitala Kvitton så innebär det att du inte längre kommer ha tillgång till dina digitala kvitton och att du kommer behöva ansluta Bankkort till tjänsten på nytt om du vill ha digitala kvitton.
Övrigt
Om någon bestämmelse i dessa Villkor skulle ogiltigförklaras, ska sådan ogiltighet inte påverka övriga bestämmelser i dessa Villkor, som ska fortsätta att vara giltiga i övrigt.
Tvistlösning
Tvist som uppstår i anledning av dessa Villkor ska slutligt avgöras av allmän domstol, med Norrköpings tingsrätt som första instans. Om du är konsument har du dock rätt att väcka talan där du har hemvist. Svensk lag ska tillämpas på dessa Villkor och Tjänsterna.